שלום אורח
 
התחבר

 
נא להמתין...

משימה: איך כותבים מחזה?

|

מיכל אהרוני

|
צפיות: 4057
|
דרוג  (1)

איך כותבים מחזה?

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Photo: Andreas Praefcke

 

איך כותבים מחזה?

עלילה: ראשית עליכם לדעת מהו הסיפור שאתם רוצים לספר במחזה.  כדאי שתכתבו לעצמכם תקציר של הסיפור כולו.

ז'אנר (אופי המחזה) – האם תכתבו קומדיה? טרגדיה? דרמה ריאליסטית? סאטירה? מחזה מוזיקלי? אופי המחזה יקבע את סגנון הכתיבה שלכם.

מקום וזמן: היכן  מתרחש המחזה (ארץ, מקום בארץ,  בפנים, בחוץ וכו'); מתי הוא מתרחש? (תקופה היסטורית, עונת שנה, יום או לילה); האם המחזה מתרחש במקום אחד ובזמן אחד – או שיש שינוי (למשל סיפור מסע)?

הדמויות: קבעו מי יהיו הדמויות במחזה ומי יהיו הדמויות בכל תמונה.

האישיות של הדמויות: ברוב המחזות קולו של המספר אינו נשמע. מי שמדבר הן הדמויות עצמן. לכן יש להחליט מראש מהי האישיות של כל דמות, ולהתאים את סגנון הדיבור לאישיות של  הדמות. חשבו על מאפיינים כמו גיל, מין, עיסוק, השכלה, מעמד חברתי וכן תכונות אופי שונות. הקהל ילמד על הדמות על פי המראה שלה ( שכולל תלבושת), ההתנהגות שלה והדברים שהיא תאמר במחזה.

יצירת הדרמה:  בדרך כלל, במחזות יש קונפליקט (התנגשות), וכך נוצרת הדרמה. הקונפליקט נוצר על ידי התנגשות הרצון של הדמות עם מעצור כלשהו.  המעצור יכול להיות אדם אחר, נסיבות חיצוניות וגם מחסום פנימי של הדמות. על כן עליכם לקבוע  מה יהיה הרצון המרכזי המניע כל דמות במחזה ומה יהיה המעצור שמפריע למימוש הרצון.

 

דרך העברת הסיפור: המחזה נכתב כדיאלוג (דו-שיח) ומדי פעם יכול להופיע בו גם מונולוג (אדם אחד מדבר). המונולוג משקף בדרך כלל את המחשבות הפנימיות של הדמות, הפונה לקהל ומשמיעה אותן בקול.

המבנה המסורתי

התחלה – בתחילת המחזה משולבת בדרך כלל ה"אקספוזיציה", המספקת לצופים מידע ראשוני על הדמויות, על מניעיהן, על המצב שבו הן נתונות, על הזמן שבו מתרחשת העלילה, על מקום ההתרחשות, על ההיסטוריה שקדמה לנקודת הפתיחה של המחזה וכו'.

אמצע – התפתחות הקונפליקט, התמודדות בין הרצון של הדמות לבין המעצור שחוסם אותה – עד לשיא הדרמטי, שממנו אין חזרה.

סוף – סיום המחזה הוא הפתרון של הקונפליקט. הדמויות במחזה עוברות בדרך כלל תהליך שבו הן משתנות. בסוף המחזה הדמות לא תמיד תגשים את רצונה ולא תמיד תתגבר על המעצורים. הדמות יכולה לשנות את עמדתה, וגם לוותר ולהישבר. 

הפרקים במחזה נקראים מערכות – וכל מערכה מחולקת לסצנות (תמונות) שבהן מתחלפות הדמויות, ולעיתים גם התפאורה.

לפני כתיבת הסצנה במחזה, החליטו על המצב שיתואר בה. האם זו תמונת הפתיחה/ /אמצע/סיום? מה יקרה בין האנשים שעל הבמה? תכננו את התפאורה ואת התלבושות.

כתבו את הדיאלוג בין הדמויות והוסיפו הוראות בימוי כלליות בסוגריים.

דוגמא לקטע מתוך סצנת פתיחה של מחזה:

"המנקה" מחזה בשלוש מערכות

הדמויות:

רבקה - אשה בת 50, עובדת ניקיון בבית ספר "הגליל" מזה 10 שנים.

                      שחר – נער בן 14,  תלמיד כיתה ט' בבית ספר "הגליל".

[ניתן להוסיף דמויות לפי התפתחות העלילה]

תמונה ראשונה

התפאורה: כיתה בבית הספר, הכיסאות מורמים על השולחנות, ניירות מעוכים וקרועים זרוקים על הרצפה.

רבקה מתכופפת ואוספת את הניירות הזרוקים על הרצפה. לפתע שחר מתפרץ לכיתה.

שחר (מתנשף, נסער): מה את עושה תגידי, תביאי לי מיד את הניירות האלה שביד שלך!

רבקה (מזדקפת, המומה):  מה זה צריך להיות?

שחר (עדיין נסער): למה את לוקחת דברים לא שלך?

רבקה (כועסת): אתה בכלל יודע אל מי אתה מדבר?

שחר (עצבני): לא אכפת לי ולא מעניין אותי מי את בכלל. תביאי לי את הניירות במיידי!

רבקה (נעמדת מולו ומחזיקה את הניירות מאחורי הגב): אז לא אכפת לך מי אני. עשר שנים אני מנקה לכם את הכיתות ואותך זה לא מעניין. מה אתה רוצה שאני אעשה? שאני אתייק לך את הפתקאות ואת המטוסים שאתם מעיפים בשיעור בקלסרים מסווגים? אם אתה רוצה את הניירות אתה צריך לעשות שני דברים: אחד: לבקש סליחה על ההתפרצות שלך. שניים: לדבר בנימוס ובעברית תקנית. נסה למשל: סליחה, גבירתי, את יכולה לתת  לי בבקשה את הניירות שבידך?

ניתוח התמונה לפי ההנחיות לכתיבת המחזה:

התמונה –  ראשית תמונת הפתיחה של המחזה

הז'אנר – מחזה ריאליסטי.

המקום והזמן – כיתה בבית ספר בארץ, בתקופה הנוכחית, שעות הצהריים, לאחר הלימודים.

הדמויות והרצון שלהן–

רבקה –  לפי סגנון הדיבור שלה ניתן לשער שהיא אישה חכמה ורהוטה, שיש לה מה לומר (אולי בניגוד לעמדה הרווחת לגבי אישיותן של עובדות ניקיון). הרצון שלה בסצנה הנוכחית הוא לסיים לנקות את הכיתה מבלי שיפריעו לה, וכן לחנך קצת את שחר. בהמשך אולי יתגלה שהיא רוצה יותר מכך – למשל לשפר את תנאי העבודה או לעזוב אותה. המעצור בסצנה הנוכחית הוא שחר, המפריע לה ומתחצף אליה. בהמשך נגלה כנראה מעצורים נוספים החוסמים אותה.

שחר – לפי סגנון דיבורו הוא מלא בטחון, תוקפני וחוצפן. ניכר הפער בין ההתבטאות שלו בעברית בסיסית ובסלנג, לבין השפה היפה של רבקה. הרצון של שחר בסצנה הנוכחית הוא למצוא נייר מסוים שהיה מושלך על הרצפה. בהמשך אולי נגלה שרצון זה הוא רק ביטוי ראשוני של  רצון מרכזי יותר ( (אהבה? מאבקי מנהיגות בכיתה?) המעצור בסצנה הנוכחית היא רבקה המחזיקה בידה את הניירות. בהמשך נגלה כנראה מעצורים אחרים.  

תוכלו להשלים את המחזה (או את התמונה הנוכחית) – איך הגיב שחר? מה היה בניירות ששחר היה צריך כל כך?  האם נוצר קשר בין שחר לרבקה? מה שחר מגלה על רבקה? איך ניתן לפתח את המחזה כך שיעסוק בהתארגנות עובדים?

 

 

 

 

 

&nsbp;
תוצרים
מיה וליה
אין
צפיות: 66
|
דרוג  (0)
 
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים